Thursday, April 15, 2010

Tips Berniaga-Promosi

Tidak semua orang yang dilahirkan dengan naluri ingin berniaga. Ada setengah orang tu dia anggap kerja makan gaji pun sudah cukup dan tak perlu pening-pening kepala fikir nak bayar gaji pekerja la, bayar sewa dan nak tambah stok bahan. Walaupun golongan ini sedar yang berniaga lebih mendatangkan keuntungan.

Untuk golongan begini, kita biarkanlah. Tapi kepada anda yang memang minat dengan berniaga, saya ingin berkongsi sedikit tips untuk anda. Sekiranya anda memulakan perniagaan, jangan lupa untuk mempromosikan produk atau perniagaan anda. Promosi memang penting untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai sesuatu perkara yang anda lakukan. Kadang-kadang anda telah hasilkan sesuatu yang kreatif, tapi anda tidak membuat sebarang promosi dan biarkan begitu saja dengan harapan lambat laun orang akan tahu dengan sendiri. Tindakan itu salah!

contoh promosi oleh One Drop Perfume

Promosi perlu dilakukan dan ianya perlu dilakukan dengan berterusan. Promosi boleh dilakukan dengan pelbagai cara seperti buat flyers (sendiri atau tempah), iklan di akhbar atau majalah, internet dan business card.

Selalunya peniaga tidak melakukan promosi kerana menganggap yang perkara itu akan berlaku dengan hebahan mulut-mulut orang (pelanggan atau saudara-mara) dan selalunya takut hendak mengeluarkan modal melakukan promosi. Anda mahu orang tahu mengenai anda dan produk anda jadi kena la keluarkan sedikit modal. Tak semestinya modal untuk promosi itu mahal. Kratif la sikit. Pilih la promosi yang melibatkan modal yang rendah dan kalau anda bijak mungkin juga boleh dibuat dengan percuma seperti melalui facebook atau blog.

Jadi rancangankan perjalanan perniagaan anda dengan betul. Jangan jadi seperti saya cakap tadi, idea anda kretif dan produk anda sangat la best. Tapi sayang tiada promosi maka itu akan menyebabkan produk anda tidak diketahui orang dan susah untuk di jual.

2 comments:

  1. promosi,, promosi jugak.. tapi jangan sampai termasuk dalam kategori riba dah r..

    Kuantiti Dan Waktu

    ReplyDelete
  2. promosi, blog walking pun satu kaedah promosi jugak bagus2 teruskan usaha anda

    ReplyDelete