Sunday, June 26, 2011

SME Bank Peruntukkan RM27j Dana Wanita

SME Corp Malaysia komited melahirkan lebih ramai usahawan wanita dengan memperuntukkan 10 peratus daripada RM269 juta yang dikhaskan di bawah rancangan pelaksanaan pertama untuk perusahaan wanita bermula tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Hafsah Hashim berkata, tempoh dana terbabit adalah dari 2011 sehingga 2012 dan ia diperkenalkan pada suku pertama tahun ini bagi pembangunan usahawan tempatan.

“Sejak 2010, pemberian geran tidak lagi menjadi fokus utama SME Corp kerana kami memberi tumpuan kepada latihan serta bimbingan bagi membangunkan usahawan di negara ini terutama usahawan wanita.

“Setakat ini kurang daripada satu peratus daripada dana terbabit diagihkan kepada mereka yang layak dan bagaimanapun usahawan perlu mengikut semua program yang dirancang SME Corp dan membantu mereka berdasarkan kepada keperluan mereka untuk berkembang,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Forum Usahawan Wanita 2011 Alliance Bank di Kuala Lumpur, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Penganjur, Amy Seok dan Ketua Perbankan SME Alliance Bank, Steve Miller.

Hafsah berkata, ketika ini lebih daripada 12,000 usahawan wanita terbabit dalam pelbagai program di bawah anjuran SME Corp dan pihaknya menjangkakan jumlah itu akan bertambah dari masa ke masa berikutan kebanyakan wanita kini berani menceburi diri dalam semua bidang.

Beliau berkata, selain itu SME Corp turut menyasarkan sekurang-kurangnya 30 syarikat akan menerima pengiktirafan Tanda Keunggulan Jenama Malaysia menjelang akhir tahun ini berbanding 24 syarikat yang diiktiraf.

“Tanda Keunggulan Jenama Malaysia adalah sebagai penanda aras terhadap kualiti, kecemerlangan dan keunggulan diperkenalkan kerajaan untuk mengiktiraf produk hasil keluaran pengusaha kecil dan sederhana yang menggambarkan ciri jenama Malaysia.

“Kami tidak melihat kepada kuantiti, tetapi kualiti produk yang berjaya ditampilkan serta dipasarkan sebagai bukti buatan tempatan juga mampu bersaing ke peringkat global,” katanya.

No comments:

Post a Comment