Sunday, June 26, 2011

Produk Tempatan Semakin Mendapat Perhatian

Pengguna kini semakin yakin barangan buatan tempatan adalah berkualiti serta setanding jenama yang diimport dari luar negara.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata barangan tempatan semakin mendapat tempat di hati pengguna kerana selain kualiti bagus, harganya jauh lebih murah berbanding produk sama dari luar negara.

Beliau berkata kempen kerajaan seperti ''Beli Barangan Malaysia'' yang sudah tiga kali diadakan, menjadi bukti kesedaran orang ramai terhadap produk tempatan semakin meningkat.

"Pada masa yang sama, usahawan yang menyertai kempen itu juga dari semasa ke semasa memperbaiki kualiti dan mutu produk mereka, termasuk daripada segi pembungkusan dan penjenamaan," katanya kepada pemberita selepas menutup Ekspo Beli Barangan Malaysia dan Peluang Perniagaan Francais Zon Timur 2011 hari ini.

Ismail Sabri berkata ekspo sama di Kuala Lumpur baru-baru ini mencatat jualan berjumlah RM13 juta manakala sebanyak RM4 juta dicatat ketika ia diadakan di sini tahun lalu.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata peniaga dan pengguna akan terjejas jika demonstrasi jalanan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil 2.0 yang dijadual diadakan di Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu pada 9 Julai depan, berjalan seperti dirancang.

Katanya, perhimpunan itu akan menyebabkan ramai peniaga tidak dapat beroperasi seperti biasa, sekaligus menjejaskan pendapatan harian mereka.

Ismail Sabri berkata pengguna pula bakal berdepan situasi kekurangan atau ketiadaan produk harian, terutama sumber makanan akibat penutupan kedai atau pasar raya, dan ini akan mencetus pembelian panik.

"Orang ramai akan membeli dalam kuantiti banyak untuk simpanan, dan perkara itu menyebabkan kekurangan produk di kedai, sekaligus peniaga mengambil kesempatan dengan menaikkan harga produk kerana permintaan tinggi daripada pengguna," katanya.

- BERNAMA

1 comment:

  1. skarang ni brg tempatan pon dah makin ok:)
    cthnya big apple!
    nak header blog free? mai singgah blog saya:) follow awak! http://matalebam.blogspot.com

    ReplyDelete