Wednesday, March 3, 2010

AFFILIATE

AFFILIATE adalah satu bentuk program yang memberi peluang kepada pengguna internet untuk menjadi “agen pemasaran” bagi produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh pengusaha – pengusaha laman web.

Seperti yang dapat dilihat pada blog saya, banyak iklan-iklan percuma hasil daripada program affiliate yang saya sertai. Kebanyakkan agen pemasaran menawarkan kerjasama program affiliate secara percuma! Namun ada juga yang menawarkan program affiliate ini selepas anda membeli produk mereka. Bergantung kepada syarat yang ditawarkan oleh mereka. Dan yang lagi bestnya mengenai affiliate ini ialah anda mampu memperolehi pendapatan sekiranya ada prospek yang klik pada link produk yang ada pamerkan pada web/blog anda. Kebiasaan anda akan dibayar 20%-50% bagi sesuatu produk yang terjual. Bergantung pada jenis produk itu.

Bagi yang masih baru dengan dunia internet tentu anda tertanya-tanya mengapakah ia (affiliate) percuma? Pernah saya menceritakan kepada kawan saya mengenai affiliate. Alih-alih kawan saya kata kepada saya “Mana ada benda free dalam dunia ni. Itu mesti nak menipu orang kata free tu”. Saya tersenyum dengar jawapan sahabat saya itu. Biar saya terangkan mengapa ia percuma.

Anda tentu pernah mengunjungi laman-laman iklan yang terdapat dalam internet, sebagai contoh iklanpercuma.com atau yang agak popular mudah.com.my. Laman-laman iklan ini menawarkan tapak-tapak iklan percuma kepada mereka yang berhasrat mahu mempromosi produk atau perkhidmatan mereka. Namun begitu mereka juga ada menawarkan pakej pengiklanan berbayar. Apa beza antara berbayar dengan percuma? sekiranya anda membayar contohnya satu iklan RM50 untuk dipromosikan selama satu bulan, maka iklan anda memdapat kelas istimewa sedikit di mana iklan anda sentiasa di pamerkan dengan lebih kerap walaupun pengujung laman itu kerap beralih dari satu bahagian ke satu bahagian di dalam laman itu. Sedangkan iklan percuma pula mampu bertahan selama 1 bulan atau lebih tetapi satu kelemahan jika anda mengiklan produk anda hari ini, ke esokkan harinya iklan anda itu semakin beranjak kebelakang kerana semakin banyak iklan percuma baru yang masuk hingga iklan anda semakin ke bawah.

Berbalik kepada persoalan pertama tadi, mengapa agen pemasaran ini memberi perkhidmatan percuma kepada anda? siap mendapat komesin lagi jika ada yang membeli produk mereka dari web/blog anda? jawapannya kerana anda telah bermurah hati meletak iklan mereka secara percuma di web/blog anda. Siap iklan mereka itu boleh dilihat 24 jam di blog anda. Jadi sebagai ucapan terima kasih mereka akan memberi komesin kepada anda. Adilkan perniagaan begini? anda beri tapak percuma, mereka bayar apabila terjual produk itu.

Saya cadangkan anda mencuba sendiri kerana selain tak mengeluarkan kos, ia boleh menjana pendapatan anda. cuba dengan link-link iklan yang terdapat di blog saya atau anda sendiri cuba cari mana-mana web yang menawarkan affiliate.

No comments:

Post a Comment