Wednesday, March 31, 2010

DELIMA PENIAGA


Bulan ni dengan bulan lepas rata-rata peniaga di sekitar kedai saya mengeluh disebabkan sales yang jatuh mendadak. Kedai saya juga tak terlepas dengan tempias ini. Bayangkan setengah dari pada pendapatan kami setiap bulan hilang boleh dikatakan setengah!

Saya beri contoh jika sebelum ini setiap bulan kedai saya mampu memperolehi pendapatan kasar sekitar rm6k – rm8k, tapi selama dua bulan berturut-turut kedai saya hanya mampu memperoleh sales sekitar rm3k!

Hadoi, pening kepala fikirkan benda begini. Tapi delima begini bukan saja di hadapi oleh saya dan peniaga sekitar sini. Saya rasa peniaga-peniaga di tempat lain juga menghadapi masalah begini.

Tak tahu la mana silapnya. Mungkin sebab before this government gaji awal kot. So duit yang ada tu terpaksa di jimatkan untuk mampu bertahan hingga gaji bulan depan? Entah, saya pun tak tahu. Itu Cuma andaian saya.

Tapi apa-apa pun kedai tetap kena buka and hati kena manyak sabar maa (macam peniaga cina cakap J). Pasang surut dalam dunia perniagaan memang perkara biasa. Jadi tabahkan je la hati ini.

2 comments:

  1. sentiasa beringat bile dapat rezeki lebih..... ;-)

    ReplyDelete
  2. satu saranan yang bagus...
    akan sentiasa beringat...
    :-)

    ReplyDelete